Wednesday, March 10, 2010

pengejar bintang tulisan si nami.


dalam sejarah hidup aku,aku belum pernah baca novel melayu.kalau ada aku maka novel melayu hendaklah dijauhkan sekurang-kurangnya 500 meter dari aku sebelum aku termuntah hijau.aku bukanlah anti bahasa melayu walaupun aku fail bm masa aku form 1,dan walaupun dewan bahana dan petaka selalu tukar ejaan dalam bahasa melayu.tapi 99 peratus novel melayu yang aku jumpa,semuanya ceritanya lebih kurang sinopsisnya begini.

"rafidah adalah seorang graduan universiti tempatan.di sinilah rafidah mengenal cinta hatinya iaitu johan(gua pinjam nama lu).pun begitu,kecurangan johan menyebabkan rafidah putus asa dan serik untuk bercinta lagi.sehinggalah rafidah berjumpa dengan seorang lelaki yang dapat memikat hatinya iaitu aspa(gua pinjam lagi sorang).aspa pun mengajak rafidah ke alam perkahwinan dan mereka bahagia.tetapi rafidah masih merindukan johan,dan akhirnya wujud cinta tiga segi.aspa pun merana kerana rafidah masing menyebut nama johan sehingga tekanan dalam pekerjaan.dan wujud lagi seorang lagi lelaki yang rafidah jumpa semasa rakan sekolah dahulu yang bernama nami(gua pinjam nama mamat ni pulak).nami ini sudah lama menyimpan perasaan terhadap rafidah sejak sekolah lagi.dengan kebahagiaan rumah tangga dengan aspa semakin retak,dan dengan perasaannya dengan johan bertepuk sebelah tangan,siapakah yang rafidah pilih?tentulah aril tapi sayang,aril lempang minah tu laju-laju".


apabila nami bercita-cita untuk jadi novelis,gua ada rasa macam nak lempang mamat ni laju-laju.tapi gua tak boleh halang cita-cita dia seperti cita-cita liverpool nak juara epl sejak 18 tahun dulu tapi tak pernah berjaya - selalu je manchester bersatu yang menghalang.sama juga dengan nami,dari dulu mamat ni menulis tapi selalu nasib yang menghalang.

pada zaman bukit cerakah dulu,mamat ni pernah menulis novel tapi tulisan tangan.taklah proper macam "pengejar bintang" ni.dengan tulisan macam orang sakit jiwa(ye lah,dia memang sakit jiwa pun),aku sakit hati nak faham mamat ni punya tulisan.tapi memandangkan aku kawan,aku support je lah walaupun penat aku nak faham tulisan dia.novel mamat dengan tulisan tangan ni mengisahkan seorang loser yang dingorat oleh awek cun.ala,tipikal cerita kayusuci(hollywood).ala-ala cerita remaja lewat 90an.cerita sepuluh sebab kenapa saya benci awak,dialah semuanya(she's all that),pengalah(loser) dan sebagainya.tulisan mamat ni memang banyak gua kritik walaupun taklah seteruk cerita yang berada di pasaran.tapi mamat ni tentang tulisan,dia ambik positif kritikan aku,akhirnya dia berjaya menulis dengan okaylah walaupun belum tahap salinger lagi.

cerita mamat ni kali ni lebih banyak bercerita tentang masalah dalam keluarga.mamat ni kena halau rumah,lepas tu mamat ni membenci perkahwinan dan menganggap perkahwinan ni sesuatu budaya yang poyo,phony(beb,gua terasa beb),salah satu sebab mamat ni benci perkahwinan ialah kerana kewujudan diri dia sendiri,masalah dengan maknya yang dikatakan islamik dan berkata redha dengan kejadian anaknya tapi tak boleh terima hakikat anaknya kantoi universiti sampai halau-halau rumah,pandangan tentang orang malaysia kat oversea yang tak suka bergaul dengan orang lain selain orang malaysia,pasal ym letak muka orang lain(yang ni gua macam kenal je hahaha!),pasal adik angkat yang terpengaruh dengan budaya materialistik dan kepoyo-poyoan,mengangkat bundle sebagai budaya dan konsep menyayangi haiwan walaupun anjing.

bagi pendapat gua,buku ni kalau nak dibaca oleh dewan bahana dan petaka,confirm kena banned sebab ada banyak perkataan cibai,lancau dan pantat.mamat ni bagi version yang censored kat aku pulak,chis takde feeling pulak.mamat ni jugak banyak mengutuk hipokrasi orang yang sibuk bercerita tentang agama tapi tak boleh terima qada' dan qadar,kisah skizofrenianya yang aku rasa agak menakutkan,kisah masuk lokap dan kisah cintanya dengan seorang wanita kristian yang gagap.bagi gua cerita ni kalau jakim nampak mesti dia banned,sebab mamat ni bela anjing sebab kasih sayang walaupun dihimpit stigma masyarakat melayu.(beb,adik gua bela anjing kat spca - sebab dia kerja kat spca,rilek jer - bukan susah pun samak).bagi aku satu percubaan yang baik untuk menulis walaupun watak luqman amirullah ni tak sehebat holden caulfield.oh ya,aku terfikir kenapa mamat ni letak nama luqman amirullah,gua rasa ni parody main letak nama islamik lepas tu perangai langsung jauh menyimpang.macam nama hishamuddin rais la jugak.

yang pukimaknya,cerita mamat ni ada banyak persamaan dengan kisah orang yang sekelilingnya.aku punya cerita pun dia rembat.cerita member dia yang melawat bapuk pun dia rembat.aku gelak-gelak pun ada,bab sedih pun ada.

dalam cerita mamat ni,aku suka satu perenggan mamat ni bila dia masuk lokap sebab member dia meramas payudara awek kerja bar.

"look at those boring guys over there.people that you yawns when they talk.people that only talk boring things.they never go to lock-up.because they're boring people and they're do the boring things".

gua pernah masuk balai dua kali,adakah gua ni juga cool dan tidak memboringkan?

bagus,aku admit ada improvement dari tulisan lama kau.aku harap kau terus berusaha lagi.buktikan yang kau boleh buat benda ni.

12 comments:

azfar said...

kah kah kah..
ko pon penah kene tangkap pulis masok lokap pasal peramas tetek jgk ke?

aku tgh wat proposal kat kementerian pendidikan untuk jadikan novel nami sebagai silibus wajib sastera sekolah menengah dan rendah..

macam novel konserto terakhir ,putera gunung tahan dan antologi anak laut..

Aril Cantona said...

tu bukan aku,chee bai..middle name aku dah iman..shahril iman sulaiman..aku tak buat benda2 macam tu laa..hahaha!

kalau buku nami dijadikan silibus wajib,buku catcher in the rye wajib dijadikan buku literature english.

dalam pendidikan jasmani,seks mesti diajar..hahahaha!

Anonymous said...

apedah..org masuk lokap akibat melawan arus..aril msk lokap sbb raba2 tetek kahkahkah..kalau menjarjis=raba bontot,mengaril=ramas tetek..kahkahkah

Aril Cantona said...

johan,betul la,gua rasa ni karma.gua selalu bahan nami pasal bukit cerakah,gua dah kena balik.

cibet lu nami!

Ez Puella Sapiens said...

i pernah masuk lock-up sebab protest against new highway kat calgary with some anarchist here.at first i felt quite afraid,takut ada harassment from police or what.but police in canada not as bad in malaysia.

sebab ada some anarchist yang over sampai pecahkan cermin office dengan batu,semua yang kena.i cuma protest je.

Aril Cantona said...

ooo,yang haritu tutup jalan sampai ramai dulu geng kau la?gila sampai ramai riot police datang.

aku ingat kau join budak2 skater biasa jer,kerja vandalisme kat town tu semua geng-geng kau la?

woi,kuala geri tahun 2007 dapat status bandar paling bersih dalam dunia,tahun ni terus jatuh sebab geng-geng kau hahaha!

Aril Cantona said...

yang black bloc kat Vancouver tu pun geng kau jugak?

kau jangan balik Malaysia.Dollah kata,"polis kata jangan".Jangan,ngah.Bahaya kau ni.

Ez Puella Sapiens said...

Yup,my groups kat both black bloc at both cities.

Tapi I kat Vancouver tak masuk,sebab I pergi sana bukan nak join black bloc,tapi I kena siapkan assignment.I only join in Calgary.

I hope one day Nami will write about "perusuh".It will be cool book!

Aril Cantona said...

Bukan sebab kau support Olympic ke?Macam Beijing kau boycott..

Aku nak tau gak kenapa dorang tentang Winter Olympics kat Vancouver ngah.

Ez Puella Sapiens said...

I support my home country,not the Games.Even I boycott Beijing 2008 pun I still tengok medal tally Canada ok?

The reason black bloc in Vancouver "Take Back Our City" ngan "2010 Heart Attack" campaign ni,sebab Canadian government and Vancouver authorities spent almost C$1 billion for security,lepas tu masa pembinaan projek Olimpik kat Whistler,ramai orang asli kena pindah,lepas tu banyak kos pembaziran.

Basicly,they all pun still support our Red Machine in ice-hockey final against United States.Most of my anarchist friends,although they're against the idea of state,tapi they all still support Canadian ice hockey team.No national pride here,just a fun at the game.We all takdelah muka serius je tentang the state.Hey,you sendiri pun kata benci capitalism tapi why you still support Manchester United,beli jersi United yang Nike tu?I pun beli jersi Celtic yang Nike.Memang nampak macam hypocrete tapi kalau macam tu,semua anarchist tu pun hypocrite la sebab dorang beli basikal dorang tu pun pakai duit jugak,which is against the principal of anarchist economy,everything should be free and shared.

Macam tahun 1999 in Malaysia,ramai government servant yang sokong opposition.Doesn't mean they all as government servant they all kena sokong government.

Aril Cantona said...

Tak sangka,adik aku rupanya seorang anarchist.

Gua yang dulu pergi gig layan band punk pun tak pernah merusuh.

Gua rasa gua hanyalah poseur je hahahaha!Respect la lu ngah!

Cob Nobbler said...

woit,jangan ambik serius la citer aku tu..

cerita ini adalah rekaan semata-mata,tiada kaitan antara hidup atau mati.